ABC nowego kierowcy – część III

L – Lakier samochodowy

Czyli zewnętrzne pokrycie karoserii. Do wyboru są trzy rodzaje: perłowy, metallic i matowy. Dwa pierwsze dodatkowo pokrywane są specjalną warstwą nabłyszczającą. Nowoczesne lakiery samochodowe są odporne na korozję i zarysowania, ponadto nie są szkodliwe dla środowiska. Do dyspozycji kierowców jest szeroka gama kolorów. Warto dbać o lakier samochodowy, gdyż pod wpływem zanieczyszczeń i słońca może ulegać odbarwieniom. Co jakiś czas można zafundować dla naszego pojazdu dodatkową polerkę specjalną pastą, by wyglądał jak nowy.

 M – Myjnia

Każdy kierowca powinien dbać o swój samochód i jeździć z nim na myjnię. Wybór jest spory, bo w różnych miastach swoje usługi oferują myjnie automatyczne (szczotkowe), bezdotykowe (tzw. Kärcher)– zlokalizowane zazwyczaj przy stacjach benzynowych oraz myjnie ręczne, zazwyczaj droższe, ponieważ oddajemy samochód pod opiekę specjalistów, którzy własnoręcznie go umyją. Warto pamiętać o zachowaniu czystego pojazdu, gdyż za brudny samochód (który jest zagrożeniem na drodze- np. poprzez nieczytelną tablicę rejestracyjną lub źle widoczne światła) grożą mandaty.

 N – Nadwozie

Element budowy pojazdu, ustawiony zazwyczaj na podwoziu. Składa się z karoserii oraz struktury nośnej. W przypadku samochodów osobowych możemy podzielić je ze względu na liczbę brył (jedno-, dwu- i trójbryłowe) oraz typ nadwozia. Najpopularniejsze to kombi, sedan, hatchback, liftback, kombi, minivan, cabrio i pick-up.

 O – OC

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, w Polsce obowiązkowe dla każdego kierowcy. Z ubezpieczenia pokrywane są wszelkie szkody wyrządzone osobom trzecim podczas wypadku drogowego (w tym naprawa uszkodzonego samochodu i pokrycie ewentualnych kosztów leczenia). Dokument potwierdzający ważną polisę jest wymogiem przy rejestracji samochodu. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują różne warunki i pakiety, bardzo często łączone z ubezpieczeniem autocasco i dodatkową opcją assistance np. w razie uszkodzenia opon. Wysokość składki OC jest liczona m.in. na podstawie stażu jako kierowca, rodzaju i wieku samochodu, wieku posiadacza pojazdu i miejsca zamieszkania.

 P – Przegląd

Czyli po prostu badanie techniczne naszego samochodu, stwierdzające, czy nadaje się ono do użytku na drodze. Przegląd odbywa się w autoryzowanych stacjach kontroli pojazdów, a jego potwierdzenie znajduje się w każdym dowodzie rejestracyjnym. Podczas badania sprawdzane jest m.in. nadwozie (wizualnie), podwozie (w tym hamulce i opony), napęd (silnik i elementy wydechowe) auta oraz systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo (np. klakson czy pasy bezpieczeństwa). Jeśli kupujemy nowy samochód w salonie, badanie okresowe wykonujemy dopiero po 3 latach. Po tym czasie stację kontroli pojazdów należy odwiedzać co rok przed upływem terminu wpisanego w dowodzie rejestracyjnym.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)
VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 0 (Fajne: tak - 0, nie - 0)