ABC nowego kierowcy – część II

G – Gaśnica

Tuż obok apteczki, jeden z obowiązkowych elementów wyposażenia każdego samochodu. Zazwyczaj jest to gaśnica proszkowa, której głównym składnikiem jest wspomniany już proszek, wyrzucany za pomocą sprężonego gazu. Każda gaśnica ma datę ważności, której należy przestrzegać. Dodatkowo, gaśnicę trzeba co roku legalizować w specjalnym serwisie. W razie kontroli drogowej, jeśli nasza gaśnica nie posiada ważnego certyfikatu dopuszczenia do użytku, możemy zostać nagrodzeni mandatem.

H – Homologacja

Dokument, który dopuszcza do użytku produkt spełniający określone normy jakości. W przypadku samochodów, otrzymanie świadectwa homologacji jest niezbędne w odniesieniu do rejestracji pojazdów sprowadzanych do Polski spoza UE – podobnie, jeśli chcemy zarejestrować polski samochód za granicą.

 I – Instalacja LPG

Alternatywa dla benzyny i oleju napędowego, która od kilku lat cieszy się coraz większą popularnością wśród kierowców. Paliwo to jest o wiele tańsze od pozostałych, a jedynym wysokim kosztem jest jednorazowa instalacja pompy i zbiornika na gaz, znajdujących się zazwyczaj w kole zapasowym. Cena instalacji wynosi około 2 000 zł, ale inwestycja zwraca się maksymalnie po 2-3 latach eksploatacji pojazdu. Minusami posiadania napędu na LPG są m.in. zakaz parkowania w niektórych garażach (np. podziemnych lub w centrach handlowych) i nieco wyższe koszty przeglądów i serwisowania takiego samochodu.

 J – Jazdy próbne

Wielu dealerów samochodowych oferuje jazdy testowe dla poszczególnych modeli przed zakupem danego modelu. Jedynym warunkiem jest posiadanie prawa jazdy, które należy okazać w punkcie sprzedaży. Takie jazdy próbne są zazwyczaj darmowe, trwają ok. 30 minut i odbywają się w towarzystwie pracownika salonu samochodowego. Potencjalny klient nie musi ponosić żadnych kosztów, w tym związanych z paliwem. Wiele dealerów oferuje również wypożyczenie samochodu na weekend. W tej sytuacji zdarza się, że „pod zastaw” trzeba oddać swój dotychczasowy pojazd i zwrócić koszty za zużyte paliwo.

K – klinowy pasek

To część silnika, która odpowiada m.in. za napędzanie pompy wodnej i alternatora. Jego zerwanie uniemożliwia dalszą jazdę, tak więc warto często sprawdzać jego stan techniczny podczas eksploatacji samochodu. Zbyt słabo napięty pasek wydaje charakterystyczny, piszczący dźwięk, szczególnie przy zimnym silniku (czyli np. po nocnym postoju). Zbyt mocno napięty będzie szybciej się zużywał. Uszkodzony pasek łatwo również poznać po słabszym działaniu klimatyzacji oraz niedoładowanym akumulatorze. Naprawę warto powierzyć pracownikom warsztatu, którzy poradzą sobie z tą usterką sprawnie i szybko. Przy okazji naprawy należy skontrolować także stan kół pasowych pod kątem ich zużycia, gdyż ich kiepski stan może spowodować, że nowy pasek klinowy zużyje się o wiele szybciej.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 0.0/10 (liczba ocen: 0)
VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 0 (Fajne: tak - 0, nie - 0)